بازاریابی محتوا چیست؟

تولید مقاله خرید مقاله

در عصر اینترنت، بازاریابی محتوا اصلی‌ترین و مهم‌ترین استراتژی بازاریابی است. اگر از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید؟ یا قصد دارید یک کمپین تبلیغاتی اجرا کنید؟ یا سئو و رتبه گوگل خود را افزایش دهید؟ بنابراین هیچ راهی به جز توجه به حوزه تولید محتوا در بازاریابی نخواهید داشت. در ادامه، به نکاتی در این زمینه پرداخته می‌شود:

تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟

احتمالا با جمله “محتوا پادشاه است” بسیار برخورد کرده‌اید، با اینکه این جمله عبارتی قدیمی است اما همیشه از آن به عنوان مفهومی جدید و موثر یاد خواهد شد.

محتوا، پایه و اساس هر نوع کسب‌و‌کار اینترنتی است که محدودیت جغرافیایی در آن مفهومی ندارد و به راحتی از راه‌های مختلفی از جمله رسانه‌های اجتماعی بین افراد توزیع می‌شود. به عبارتی، اگر محتوا وجود نداشته باشد، نمی‌توانید یک بازاریابی داشته باشید.

تولید محتوا، یک هدف نیست بلکه سیستمی برای ایجاد اطلاعات برای مخاطبان هدف‌تان است. نوع محتوایی که شما تولید می‌کنید ممکن است نوشتاری، صوتی، تصویری و ویدئویی باشد ولی تمامی آن‌ها هدف خاصی را مانند ایجاد آگاهی و فروش دنبال می‌کنند.

کسب درآمد از طریق بازاریابی محتوا چگونه انجام می‌شود؟

محتوای جذاب، نقش موثری در اعتمادسازی مشتریان به کسب‌و‌کار شما دارد. هر چقدر محتوا جذاب‌تر باشد. مخاطبان، ارزش بیشتری برای مطالب شما قائل خواهند شد و از تخصص شما بیشتر استفاده می‌کنند. از طریق تولید محتوا، می‌توان راهی برای مکالمه با مشتریان و آگاه نگه داشتن آن‌ها در مورد محصولات یا خدمات ارائه داد و مخاطبان و مشتریان وفاداری را جذب کرد.

مخصوصا برای شرکت‌هایی که از محتوا به عنوان یک ابزار بازاریابی استفاده می‌کنند، مهم است که بدانند چگونه بر روی محتوای خود سرمایه‌گذاری کنند تا نسبت به رقبایشان متمایز شوند و به کارآمدترین و موثرترین نتایج مطلوب دست یابند. به این ترتیب، بسته به نوع فعالیتی که دارید، با خرید کردن مشتری یا ایجاد ترافیک در سایت می‌توانید کسب درآمد کنید.

بازاریابی در سازمان‌ها چقدر اهمیت دارد؟

در دنیای امروز، نقش بازاریابی در سازمان‌ها بسیار مهم است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. سازمان‌های بزرگ و کوچک در حال رقابت با هم هستند و اقتصاد جهانی، اهمیت سازمان‌های کوچک را درک کرده و به آن‌ها برای ادامه رشد خود کمک‌ می‌کند. در نتیجه، در شرایط رقابتی کنونی بقای یک شرکت به تلاش‌های خردمندانه بخش بازاریابی آن‌ها بستگی دارد.

بازاریابی، نقش مهمی در برقراری روابط بین مشتریان و سازمان‌ها دارد و با جلب اعتماد آن‌ها نسبت به محصولات و خدمات خود، تصویر سازمان را در ذهن افراد شکل می‌دهد.

بازاریابی به کمک محتوا چیست؟

دو عنصر کلیدی بازاریابی محتوا، به عنوان یک ابزار موثر، محتوای منحصر‌به‌فرد و نوع استراتژی است. اهداف بازاریابی محتوا، شناسایی نیاز مخاطبان‌ است که بایستی قبل از شروع تولید محتوا شناسایی شود و پس از ارائه مطالب به آن‌ها، بتوان عکس‌العملشان را سنجید. چرا که بدون داشتن ایده کاملی از نتیجه‌هایی که می‌خواهید در پایان مشاهده کنید، صرفا وقت خود را تلف کرده‌اید.

هدف شما برای بازاریابی محتوا، به نوع تجارت و فعالیت‌های شما بستگی دارد. برای نمونه، ممکن است به دنبال روشی برای برقراری ارتباط با مشتریان موجود یا ایجاد روابط با مشتریان آینده باشید که می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید یا اهدافی دیگر.

پس از تعیین هدف و اینکه با بازاریابی محتوا می‌خواهید چه چیزی را به دست آورید، وقت آن رسیده تا نوع محتوایتان را تعیین کنید که می‌تواند اشکال مختلفی را دربرگیرد. صرف نظر از نوع محتوایی که انتخاب می‌کنید، به یاد داشته باشید که تمام مطالب شما باید مرتبط، جالب، عملی و آموزنده باشند که فقط از طریق برنامه‌ریزی دقیق به دست می‌آید.

در برخی از مشاغل برای تولید محتوا، ممکن است نیاز به برنامه روزانه داشته باشید، در حالی که در برخی دیگر ممکن است برنامه‌ریزی یک بار در هفته یا حتی یک بار در ماه کافی باشد. بنابراین، بایستی وقت بگذارید تا بفهمید که در مراحل اولیه بهتر است چگونه برنامه‌ریزی کنید.

آیا بازاریابی محتوا و تولید محتوا هم معنی هستند؟

این مفاهیم خیلی به هم مربوط هستند، به‌طوری‌که شاید نتوان آن‌ها را از هم تفکیک کرد. اما درک اطلاعات و تفاوت‌هایی در این باره بسیار اهمیت دارد. تولید محتوا، ایجاد رسانه‌های آموزنده یا سرگرم‌کننده‌ای است که قصد دارید از طریق آن‌ها توجه مخاطبان را به خود جلب کنید.

از طرفی، بازاریابی محتوا، توزیع محتوا به عنوان ابزاری برای افزایش بازدید، دستیابی و جذب مخاطب است. البته نه به این صورت که مشتریان را با تبلیغات بمباران کنید، بلکه هدف در اختیار گذاشتن محتوایی ارزشمند و مفید است. به عبارت دیگر، تولید محتوا را می‌توان معادل با مقاله‌ای دانست که نوشته می‌شود در حالی‌که بازاریابی محتوا این است که آن مقاله را در یک روزنامه چاپ کنید.

یک محتوای جذاب در بازاریابی چه ویژگی‌هایی دارد؟

نمی‌توان گفت صرفا تولید محتوایی هر چند جذاب، نقش موثری در بازاریابی دارد. بلکه محتوایی جذاب و موثر است که نکات زیر در آن رعایت شده باشد:

  • شناسایی هدف: در درجه اول باید هدف هر کسب‌و‌کار مشخص شود. محتوا می‌تواند کاربردهای مختلفی مانند آموزش و سرگرمی داشته باشد. صرف نظر از کاربرد آن، بایستی به راحتی برای مخاطبان قابل‌هضم بوده و در قالب مناسبی مورد استفاده قرار گیرد.
  • شناسایی مخاطب هدف: قبل از شروع تولید محتوا، باید بدانید مخاطب هدف شما کیست؟ تمام نکته اصلی در بازاریابی محتوا ایجاد یک رابطه مداوم با مشتریان و چشم‌اندازها است، به این معنی که محتوای شما باید با مخاطبان خود متناسب شود نه مخاطبان‌تان با محتوا.
  • تولید محتوایی مناسب: پس از مشخص شدن اهداف و شناخت خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان، محتوایی باید تولید شود تا به سرعت، بیشترین اطلاعات را در مورد محصول یا خدمت مربوطه در اختیار افراد قرار دهد. محتوای مناسب، بدون درک مخاطب و بدون تحقیقات بازار ایجاد نخواهد شد.

فرد تولیدکننده محتوا می‌تواند بازار خوبی را فراهم کند؟

افرادی که محتوا تولید می‌کنند لزوما نمی‌دانند چگونه آن را به بازار عرضه کنند. ممکن است، کسانی هم که می‌دانند چگونه آن را به بازار عرضه کنند، در بیشتر موارد مهارت تولید محتوا را نداشته باشند. این دو با هم، یک چرخه ایجاد می‌کنند که از طریق بازخوردهای مداوم می‌توانید در کارتان بهبود ایجاد کنید. سپس محتوا را به بازار عرضه نمائید، بینش جدیدی از مخاطب و مخاطبان خود کسب ‌کنید و دوباره چرخه را با داده‌های بهبود یافته شروع نمائید.