تیم تولید محتوا حرفه‌ای چه تیمی است؟

هیچ موفقیتی به تنهایی حاصل نمی‌شود. موفق‌ترین کسب‌و‌کارهای جهان از حداقل دو نفر عضو کار خود را شروع کرده‌اند. بدون شک یک تیم تولید محتوای حرفه ای هم شامل اعضایی است که بتواند موفقیت آن را تضمین کند. تولید محتوا شامل ایده‌پردازی، انتخاب موضوع، نوشتن، طراحی ظاهری و گرافیکی، بازبینی و فعالیت‌های مهم دیگری است. اگر تصور کنید که تمام این کارها به تنهایی قابل اجراست، احتمال شکست بالا می‌رود. کار تیمی امروز به کلیدواژه موفقیت بزرگ‌ترین استارتاپ‌های جهان بدل شده است.

تیم محتوایی در قبال ایده پردازی، تولید، بهینه سازی و توزیع محتوا و فعالیت‌های بازاریابی محتوا مسئول است. یعنی این تیم باید راهبرد محتوا، محتوای با کیفیت، سئوسازی  محتوا و خلاقیت در انتشار محتوا را مدنظر قرار دهد. برخی از شرکت‌ها کارهای مربوط به تیم تولید محتوا را برونسپاری می‌نمایند. به هر حال اگر کسب و کاری نوپا یا با تجربه هستید؛ باید تیم تولید محتوا حرفه‌ای را به عنوان بخش ثابت و اصلی بازاریابی موفق محتوا در نظر بگیرید.

تیم تولید محتوا چیست؟

تیم تولید محتوا در اصل جمعی از هنرمندان است. هنر تولید محتوا، روز‌به‌روز ارزش بالاتری کسب می‌کند. محتوا، به طلای دنیای بازاریابی آنلاین تبدیل شده است. برای رسیدن به این طلا، باید جمعی از افراد متخصص گرد هم آمده و به یک تلاش کاملا با برنامه و مطالعه‌شده دست بزنند.

در یک تیم تولید محتوا، از نویسنده و گرافیست گرفته تا مدیر پروژه و ویراستار با هم در همکاری هستند. ارزش فعالیت هریک از این اعضا برای بقای چنین تیمی ضروری و حیاتی است. آن‌چه که به عنوان محتوای متنی خلق می‌شود، ساخته دست نویسندگان است. اما هیچ نویسنده‌ای بدون خطا نیست. لذا یک ویراستار، یا تیمی از ویراستاران برای نظارت بر عملکرد نویسندگان ضروری است.

از این‌ها گذشته، کارهای تولید محتوا اغلب به صورت پروژه‌ای انجام می‌شود. بدین منظور، یک مدیر پروژه، جهت تقسیم درست وظایف، نظارت بر کیفیت عملکرد اعضای تیم و هم‌چنین تعریف وظایف موجود الزامی است. دیگر وظیفه مهم مدیر پروژه، زمان‌بندی کارها است. بدون زمان‌بندی، هیچ کاری به وقت تحویل داده نمی‌شود.

برخی نویسندگان، ارزش بالاتری خلق می‌کنند. کاربرد این افراد که به کپی‌رایتر معروف هستند، در جلب نظر مشتریان و خریداران آنلاین است. یک کپی‌رایتر، به نوعی می‌نویسد که مخاطبان یک مطلب، به اقدامات بعدی تشویق شوند. این اقدام ممکن است خرید، ثبت‌نام و کارهایی از این دست باشد. هنر کپی‌رایتر، نگه‌داشتن هرچه بیش‌تر مخاطب در وب‌سایت است.

تیم محتوا حرفه‌ای چه تیمی است؟

کسب و کارهای مختلف دارای اعضای مختلفی در تیم محتوا برای تولید محتوا هستند؛ ولی مهارتهای اصلی در یک تیم حرفه‌ای شامل مدیریت زمان، مدیریت و برنامه ریزی محتوا، مهارت‌های نگارش، تولید انواع محتوا صوتی و تصویری و مهارت‌های طراحی گرافیکی مناسب هستند.

افراد و وظایف تیم حرفه‌ای محتوا

در هر تولید محتوا، به‌کارگیری یک استراتژی مناسب و برنامه‌ای برای رسیدن به هدف از مهم‌ترین نکات است؛ اما بااین‌همه، وجود گروهی که این محتوا را تولید کرده‌اند، حائز اهمیت است. این افراد در یک عبارت بانام تیم تولید محتوا شناخته خواهند شد. ایده پردازی‌ها و درنتیجه خلق محتوای موردنظر کارفرما، بستگی به نوع افرادی دارد که این تیم را تشکیل می‌دهند.

بنابراین در قدم اول نوع تشکیل تیم و نوع انتخاب افراد است که موردتوجه قرار می‌گیرد. در ابتدای عمل باید یک لیست از تمامی نیاز‌های موجود در رابطه با نوع محتوای موردنظر و کارتان را تهیه نمایید. روش‌های بسیاری برای تشکیل تیم تولید محتوا وجود دارند اما سازگاری افراد منتخب، مناسب با نیازهای گروه باید در صدر لیست تشکیل تیم قرار بگیرد. در مرحله‌ی دوم در نظر داشته باشید که این افراد را با صرف زمان باید انتخاب نمایید؛ یعنی به‌درستی و باحوصله‌ی بسیار به انتخاب افرادی بپردازید که تمامی معیارهای متناسب با کسب‌وکار شمارا دارا باشند. بااین‌وجود، با انتخاب بهترین‌ها و صرف زمان بسیار، هزینه‌ی کمتری را نیز اجرای این کارخواهید پرداخت.

پس با تمام این صحبت‌ها یک تیم تولید محتوا را می‌توانیم گروهی از افراد که متناسب با لیست موردنظرتان انتخاب نموده‌اید و برای خلق یک محتوای تأثیرگذار، ایده‌هایی موفقیت‌آمیز را در جلسات ارائه می‌دهند و در کل تمامی نیاز‌های شمارا در تولید یک محتوا‌ی ایده‌ال برطرف می‌سازند، تعریف کرد.

فراموش نکنید که توسعه‌ی کسب‌وکار شما بستگی‌ زیادی به نوع تفکر افراد تیم دارد. در ادامه‌ی این موضوع قصد داریم تا شخصیت‌های اصلی سازنده‌ی تیم تولید محتوا را برای شما معرفی نماییم.

وظایف و سمت‌های تیم حرفه‌ای محتوا به شرح زیر هستند:

استراتژیست محتوا

داشتن استراتژی متناسب با نوع موضوع محتوا و همچنین در نظر گرفتن اهداف برای تولید محتوای مطلوب در ابتدای کار برای شما قرار می‌گیرد. فردی که در این زمینه فعالیت دارد، باید تلاش‌هایی را در بازاریابی موضوع محتوای شما انجام دهد. به این صورت که موضوع را بررسی و تمامی خلأهایی که در رسیدن به هدف نهایی وجود دارد را شناسایی نماید. پس از آن با ارائه‌ی استراتژی‌های مناسب اقدام به پر کردن این خلأها کند. برخی از کارهایی که این فرد استراتژیست موظف به انجام آن‌ها است، شامل پرسونای برند، نوشتن سر تیتر مناسب، یافتن راهنمای برند و … می‌باشند. به طور کلی این افراد حکم مشاوران تیم را دارند و برای توسعه‌ی بهتر و تولید محتوای مناسب، استراتژی‌هایشان اهمیت ویژه‌ای دارند.

استراتژیست محتوا روی انواع محتوا، تسلط دارد. راهبرد تولید محتوا را تدوین کرده و محتوای مناسب برای رسیدن به اهداف شرکت را مدنظر دارد.

استراتژیست محتوا می‌داند که چگونه باید راهبرد محتوا را تهیه کند. تیم نویسندگان، سردبیران و طراحان را مدیریت می‌کند. اهمیت ثبات محتوا و برندسازی را می‌شناسد. روش‌های خلاقانه‌ای برای نشر و تبلیغ محتوا پیدا می‌کند.

نویسنده تیم تولید محتوا

عموماً افرادی که به نوشتن علاقه دارند، از افراد خلاق جامعه هستند. در یک تیم تولید محتوا نیز باید از افرادی استفاده نمایید که ذوق نویسندگی و خلاقیت دارند. نوع داستان‌گویی (نویسندگی) و خلاقیت آن‌ها، نقش اساسی را در تولید متن موردنظر ایفا می‌کنند. ‍

در این مورد، میزان هزینه‌ای که در نظر می‌گیرید با نوع محتوایی که انتظار دارید از نویسنده دریافت کنید، رابطه‌ی مستقیم دارد. فراموش نکنید که این مورد در مرحله‌‌ی دوم قرار می‌گیرد و در وهله‌ی اول باید فردی را برای نویسندگی انتخاب کنید که کاملاً با موضوع شما آشنایی لازم را داشته باشد. در این صورت است که محتوای سایت و یا شبکه‌های اجتماعی شما بازدید بیشتری را خواهد داشت و پاسخگوی افراد بیشتری خواهد بود.

مهم‌ترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که وقت لازم را در اختیار در نویسنده قرار دهید و اجازه دهید که نویسنده‌های فعلی تیم محتوا نویسی شما، نبوغ و استعدادهای خود را در تمامی زمینه‌ها و موضوعات بیابند. با این کار میزان هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید نیز کاهش می‌یابد. به‌عنوان برخی از ویژگی‌های نویسندگان می‌توانیم به بهینه‌سازی موتورهای جستجوگر، متأثر کردن مخاطب با به‌کارگیری کلمات خاص و … اشاره کرد.

غالب نگارش محتوا به وسیله این افراد صورت می‌گیرد. برای بلاگ، وب سایت و شبکه‌های اجتماعی شرکت مقاله می‌نویسد تا از چرخه فروش حمایت کند. برخی از شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در وقت از نویسندگان فریلنسر بهره می‌برند.

نویسندگان محتوا به خوبی صنعت و مشتریان شما را می‌شناسند. آن‌ها با بهینه سازی موتورهای جستجو(سئو) آشنا هستند و از تولید محتوای غنی از کلید واژه آگاهی دارند. آن‌ها می‌توانند محتوای حجیم و آگاهی دهنده را تولید کنند.

ویراستار تیم تولید محتوا

این مورد که متن نوشته‌ شده به دست نویسنده‌ی شما به چه میزان نیاز به ویرایش دارد، به انتخاب نویسنده‌ی انتخاب شما بازمی‌گردد و بنابراین اگر متنی نیاز به بازخوانی و ویرایش داشت چه باید بکنیم؟ انتخاب یک فرد برای بهبود نوع متن تولید شده، یا به بیان دقیق‌تر انتخاب یک ویراستار به شما کمک می‌کند. ویراستارهای تیم به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند: ویراستاران توسعه‌دهنده و ویراستاران متن.

ویراستاران متن همان‌گونه که از نامشان پیداست به توسعه‌ی بهتر متن و در اصل به کمک نویسنده می‌شتابند! قسمتی از متن محتوای در دسترس را به دست می‌گیرند و آن را با به‌کارگیری کلمات و عباراتی متناسب ارائه خواهند داد.

ویراستاران متن نیز به مطالعه‌ی متن می‌پردازند و تمامی غلط‌های املایی و دستوری آن را برطرف می‌سازند. اینکه بتوانید یک ویراستار را انتخاب نمایید که این دو عمل را با یکدیگر انجام دهد، یک برد برای تیم شما به حساب می‌آید.

بازنویس محتوا

بازنویسی محتوا با نویسندگی فرق دارد. بازنویس‌ها به دنبال متقاعد سازی مشتریان هستند. آن‌ها برای نگارش نسخه‌های تبلیغاتی، صفحات ورودی، ایمیل و مطالب کوتاه مناسب هستند.

آن‌ها به خوبی از طریق داستان پردازی، هیجان‌های مخاطب را بر می‌انگیزند و متنی صریح و جذاب را می‌نویسند.

هماهنگ‌کننده تیم تولید محتوا

تراز کردن متن تولیدی، نیاز به فردی هماهنگ‌کننده دارد. تعدادی دیگر از وظایف این فرد که می‌توان به آن‌ها اشاره نمود، به ترتیب بررسی اوضاع فعلی تیم از نظر سوابق و مدیریت افراد استخدامی و غیر استخدامی، بررسی نوع متن تولید شده توسط ویراستار و نویسنده، بررسی تگ‌های مربوط به Alt تصویرها و بک لینک‌ها می‌باشند.

سخت‌ترین قسمت لیست انتخابی شما، انتخاب این فرد است. بهترین ویژگی‌های این فرد منظم و خلاق بودن است. پس اگر فردی را با این خصوصیات یافتید حتماً او را استخدام کنید. چراکه این فرد علاوه هماهنگی‌های تیم، در بهبود روابط و بالا بردن کیفیت کار تیم شما نقش به سزایی را می‌تواند ایفا کند.

مدیر محتوا

مدیر محتوا باید محتوا را بررسی کرده و عدم وجود خطاهای نگارشی و هماهنگی آن با اهداف برند را بررسی نماید. یعنی تمامی عوامل محتوایی از لحن، سبک تا انتخاب کلمات را تحت نظارت  قرار دهد.

نباید سردبیر محتوا را دست کم گرفت. رقابت بالایی در بازاریابی محتوا وجود دارد پس کوچکترین خطای نگارشی، بسیار هزینه بردار است. سردبیرها توجه زیادی به جزئیات دارند. برند و لحن شرکت را می‌شناسند. مهارت‌های ارتباطی قدرتمندی برای آموزش و ارتقای نویسندگان دارند.

طراح گرافیکی

محتوای بصری اهمیت زیادی در راهبرد محتوا دارد. از این رو اغلب تیم‌های با تجربه محتوا دارای طراح گرافیکی هم هستند. گاهی اوقات یک عکس یا فیلم، هزاران کلمه حرف در خودشان جای می‌دهند.

بنابراین هر تیم حرفه‌ای محتوا شامل راهبردپرداز، نویسنده، بازنویس، سردبیر و طراح گرافیکی است. هر کدام از این افراد وظایف و مهارتهای خاص خودشان را دارند و تحت نظارت مدیر یا سردبیر محتوا به فعالیت در جهت تحقق اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شرکت می‌پردازند.

چگونه تیم محتوا حرفه‌ای انتخاب کنیم؟

برای تشکیل تیم محتوا به افراد مختلفی نیاز دارید ولی بهتر است فرایند زیر را دنبال کنید:

در وهله اول؛ یک استراتژیست محتوا استخدام کنید

مهم‌ترین نقش در تیم محتوا به استراتژیست محتوا اختصاص دارد؛ چون عملکرد سایر اعضا را تنظیم و مدیریت می‌کند.

بازاریابی محتوا موفق باید با مخاطب خاص خودش در مورد نیاز خاص او صحبت کند. فردیکه به طور مجزا روی تولید و اجرای راهبرد محتوا کار می‌کند از کل فعالیت‌های بازاریابی حمایت کرده و شما را به اهداف کلی کسب و کارتان می‌رساند.

در وهله دوم؛ باید یک نقشه راه محتوا تهیه کنید

قبل از استخدام نویسندگان اول باید نقشه راه محتوا را مشخص کنید. چون این برنامه محتوایی روی انتخاب نوع و تعداد نویسندگان مورد نیازتان اثر دارد.

نویسندگان جدید هم با توجه به راهبرد محتوایی مکتوب، با بازاریابی محتوایی در شرکت شما آشنا می‌شوند. پس برند و مخاطبان برند را می‌شناسند. این راهبرد در نهایت به تولید محتوای با کیفیت می‌رسد.

در وهله سوم، باید نویسندگان و طراح گرافیکی فوق العاده را استخدام کنید

هر روز باید محتوای آنلاین زیادی را منتشر کنید؛ پس به محتوایی مفید نیاز دارید که به وسیله نویسندگان و طراح گرافیکی خبره تهیه می‌شود. نویسندگان به مهارتهای نگارشی، جستجو، سئوسازی و غیره برای تولید محتوای سفارشی و خاص نیاز دارند.

طراح گرافیکی هم محتوای بصری متناسب با محتوا را تولید کرده و در این زمینه خلاقیت به خرج می‌دهد.

شما برای ماندن در رقابت بازاریابی محتوا به نویسندگان و طراحان حرفه‌ای نیاز دارید. با داشتن نویسندگانی که محتوای خوبی تولید می‌کنند؛ به نتایج مطلوبی خواهید رسید.

در نهایت باید تیم محتوای حرفه‌ای را به طور کارآمد مدیریت کنید

بعد از استخدام نویسندگان، کارتان به پایان نمی‌رسد. حالا باید این تیم را مدیریت کنید تا به بهترین برونداد ممکن برسید. با مدیریت مناسب تیم، نظم در اجرای برنامه محتوایی را در اولویت قرار می‌دهید.

در اینجا علاوه بر استخدام مدیر محتوا می‌توانید از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مدیریت محتوا و تقویم‌های محتوا مثل گوگل کالندر، گوگل شیتز، لوملی، تریلو، اسلک و غیره استفاده کنید.

کار اصلی تیم محتوا چیست؟

محتوای حرفه‌ای، کسب و کارتان را مورد حمایت قرار داده و آنرا در میان رقبا برجسته می‌نماید. محتوای خوب، مشتریان احتمالی را به فروش نزدیک می‌نماید؛ بنابراین ابزاری مهم در شرکت است و از طریق تیم محتوای حرفه‌ای تولید می‌شود.

از این رو شرکت‌ها زمان زیادی را صرف یافتن نویسندگان حرفه‌ای و تشکیل تیم محتوا می‌کنند. سه وظیفه اصلی هر تیم محتوایی به شرح زیر است:

تولید نقشه راه محتوا

داشتن راهبرد بازاریابی محتوای قدرتمند برای جلب توجه مخاطبان حیاتی است. بدون برنامه ریزی محتوا دیگر هیچ ساختار و هدفی وجود ندارد.

بسیاری از حرفه‌ای‌ها در حوزه محتوا، یافتن کارکنان ماهر در حوزه راهبرد پردازی محتوا را یکی از چالش‌های مدیریت محتوا می‌دانند. در واقع تیم تولید محتوا به فردی نیاز دارد که تقویم محتوای سردبیری را مشخص کرده و اهداف راهبرد بازاریابی محتوا را مشخص کند.

اهداف درون راهبرد محتوا باید با اهداف شرکت هماهنگ لحاظ شوند تا به ترافیک بیشتری برسیم و بازدید کنندگان را برای مشارکت در کمپین‌های تبلیغاتی و توجه به محصولات و خدماتمان متقاعد کنیم. بعلاوه فردی انعطاف پذیر و دارای مهارتهای بین فردی عالی باید راهبرد محتوا را  در میان اعضای تیم محتوا به اجرا در آورد.

شناخت هوش مصنوعی مخاطبان محتوا

امروزه هوش مصنوعی در کسب و کار به اندازه مصرف کنندگان و مشتریان بازار، اهمیت پیدا کرده است. از آنجا که روش‌های بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی هر روز در حال تکامل هستند؛ پس تیم محتوا هم به فردی خبره در حوزه هوش مصنوعی نیاز دارد.

شناخت هوش مصنوعی به معنای به کارگیری ابزارهای تحلیل داده و ردیابی مصرف کننده در فرایند خرید، تجارت الکترونیک و کاربرد فناوری بازشناسی صدا برای تشخیص هویت افراد است.

با تحلیل داده‌های مصرف کننده به خوبی نیازهای آنها و کمبودهای محتوایی ومحصولی را شناسایی کرده و محتوای سفارشی و خاص را برایشان تولید می‌کنیم و تغییرات دلخواه مخاطب را در محصولات و خدماتمان لحاظ می‌کنیم.

در واقع امروزه با توجه به الگوریتم‌های هوش مصنوعی، راهبرد بازاریابی را بهبود می‌دهیم و تنها به نظرسنجی مستقیم از مشتریان اکتفا نمی‌کنیم.

آگاهی از جستجوی کاربران و محتوای سئو محور

طبق پیش بینی‌های انجام شده در آینده میزان جستجوهای اینترنتی از طریق صدا در مقایسه با جستجوی تایپی افزایش خواهد یافت . این محبوبیت صوت روی ترفندهای سئو و مهارت بهینه سازی موتور جستجو اثر خواهد داشت.

اگر موتورهای جستجو و سایت‌های مجازی بخواهند به صدا پاسخ دهند پس به محتوای بسیار با کیفیت و حرفه‌ای نیاز داریم. حالا دیگر تیم‌های حرفه‌ای تولید محتوا به افرادی نیاز دارند که اهمیت جستجو با صدا را بشناسند و محتوا را برحسب آن بهینه سازی کنند.

پس همچنان اهمیت بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو یکی از وظایف اصلی تیم محتوا است. گوگل، همواره الگوریتم اصلی خودش را به روز رسانی می‌کند که روی محتوای با کیفیت تأکید دارد. یعنی محتوا باید قابل اعتماد بوده و از دید یک کارشناس به پرسش‌های متداول مخاطبان پاسخ دهد. این پاسخ‌ها باید با بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو هماهنگ شود.

پس تیم محتوا به فردی نیاز دارد که به روزرسانی الگوریتم موتورهای جستجو و تأثیرشان روی محتوا را در نظر گرفته و راهبرد و برنامه ریزی محتوا را برحسب آن تغییر دهد.

بازاریابی دیجیتالی همواره در حال تکامل است. پس مهارتهای تیم محتوا و وظایف آنها هم باید به روز رسانی شود. شرکت‌ها باید این مهارتها را در حین استخدام تیم محتوا و ارتقای مهارتهای محتوایی آنها مدنظر قرار دهند تا به نتایج مطلوبی در زمان حال و آینده برسند.